www.facebook.com/tr?id=477741046792727&ev=PageView&noscript=1" />Leer natuurlijk ademen | adem je gezond | Buteyko
natuurlijk ademen

Natuurlijk ademen

Ademhaling volgens de Buteyko-methode als tool voor een betere gezondheid

Ademhaling 

Bewustwording

Ontspanning

Meer over Buteyko...

Buteyko was een arts uit Oekraïne die door allerlei onderzoeken ontdekte welke invloed ademhaling heeft op je gezondheid. Hij ontdekte dat je door minder diep in te ademen het zuurstofgehalte in je lichaam verhoogt en dit een positief effect heeft op je spieren, cellen, weefsels en organen


De Buteyko-methode wordt al jaren gebruikt in Rusland vanwege de goede resultaten bij klachten als astma, allergieën, hyperventilatie, stress, slapeloosheid. Ook bij andere klachten zoals een hoge bloeddruk, hoofdpijn en migraine boekte Buteyko goede resultaten om deze klachten te verminderen, te voorkomen of te stoppen.

 

De Buteyko-methode is in de loop der jaren steeds bekender geworden ondanks de weerstand tegen deze natuurlijke manier behandelen van de farmaceutische reuzen. In verschillende landen zijn wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de effecten van de Buteyko-methode op de gezondheid van mensen om zijn theorie te verifiëren. Uit deze onderzoeken blijkt dat de Buteyo-methode erg effectief is, de gezondheid bevordert en voor veel aandoeningen een oplossing kan bieden. Dat de Buteyko-methode erg effectief is, blijkt ook het feit dat in sommige landen (Australië, Ierland en Canada) de methode preventief maar ook curatief wordt ingezet en de kosten zelfs door de overheid worden terugbetaald.

Reset je ademhaling voor een betere gezondheid

Leer vrijer ademen met de Buteyko-methode voor rust en ontspanning in je leven

Herken jij jezelf in het volgende?

    • Voel je je al langere tijd gestresst?
    • Heb je weinig energie?
    • Ben je snel buiten adem bij inspanning?
    • Heb je vaak het gevoel van watten in je hoofd?
    • Heb je een hoge en onregelmatige ademhaling?
    • Heb je regelmatig het gevoel geen of onvoldoende lucht te krijgen?


    Als je op een of meer van deze vragen JA kunt antwoorden, is er een grote kans dat je geen natuurlijke ademhaling hebt. Misschien ervaar je zelfs onverklaarbare klachten als hoofdpijn, vermoeidheid, duizeligheid en kortademigheid. Deze klachten kunnen door een verkeerde of ontregelde ademhaling (chronische hyperventilatie) veroorzaakt worden. Veel mensen hebben chronische hyperventilatie zonder dat ze dit zelf weten. Vaak wordt dit veroorzaakt door een stressreactie in je lichaam. Door middel van de Buteyko-methode kun je deze klachten oplossen of verminderen.

De beste investering in jezelf...

het aanleren van een goede ademhaling voor een vrijer leven


Iedereen heeft wel eens stress

Stress kan door allerlei factoren veroorzaakt worden die je niet altijd in de hand hebt. Zo kunnen zich in je werk of financiële situatie wijzigingen voordoen. Ook problemen binnen je relatie, gezin, vriendenkring of traumatische gebeurtenissen kunnen voor stress zorgen.


Wanneer iemand zich angstig of gestresst voelt door bepaalde gebeurtenissen in het leven, gaat de ademhaling vaak sneller, korter en is oppervlakkig. Vaak zit hij hoog in de borst in plaats van in de buik.


Deze manier van ademhalen heet hyperventileren. Wanneer dit langere tijd aanhoudt spreek je van chronische hyperventilatie. Mensen die hier last van hebben, merken vaak dat hun hartslag sneller is. Ook op de bloeddruk en de hormonen die je aanmaakt (adrenaline, cortisol) heeft deze manier van ademen effect.


Mensen die al luchtwegklachten hebben of een longaandoening zoals astma, longemfyseem of COPD kunnen een verergering van de klachten ervaren omdat de klachten die ze al hebben door chronische hyperventilatie toe kunnen nemen.


Daarnaast kun je klachten als hoofdpijn, duizeligheid, slecht slapen, pijn op de borst, hartkloppingen, nek- en schouderklachten, paniekaanvallen krijgen. Dit kan zoveel energie kosten dat je uiteindelijk zo uitgeput raakt en in een burn-out kunt komen


Bewust worden van het ademhalingspatroon en dagelijkse ademhalingsoefeningen kunnen helpen de hyperventilatie te controleren. Als je dit niet doet zul je in een vicieuze cirkel blijven zitten waarbij je je ademhaling, stress en bijbehorende klachten in stand houdt.


       Met de Buteyko ademmethode kun je deze vicieuze cirkel doorbreken      .

MindenFit

Wil jij meer energie, minder stress en weer rust in je hoofd?

Neem de regie over je leven in handen door jezelf een gezonde en natuurlijke ademhaling aan te leren.

Chronische hyperventilatie

Misschien denk je bij het lezen van "chronische hyperventilatie" in eerste instantie daar heb ik geen last van. Toch zijn er meer mensen bij wie overmatig ademen een chronisch karakter heeft gekregen. Veel mensen ademen te diep, te veel en te snel. Stress en onrust zijn meestal de boosdoener en zorgen er ook voor dat dit patroon in stand blijft. Als je steeds op deze manier ademhaalt heb je last van chronische hyperventilatie.


Vaak heb je dit niet eens door totdat je je bewust wordt van je ademhaling. Let overdag maar eens op hoe je ademt. Adem je door je neus of mond? En heb je een buikademhaling of zit je ademhaling toch vrij hoog.

ademen

Neem nu contact op

en zet de eerste stap naar een natuurlijke ademhaling

Waarom de Buteyko methode?

Eind 2019 werd ik ziek. Heel ziek.


Het begon met wat verkoudheidsklachten en dat verergerde. Zo erg dat ik nauwelijks adem kon halen. De medicijnen (Doxycycline, Amoxicilline en Prednisolon) die ik kreeg hielpen niet. Het werd eigenlijk alleen maar erger. Tot op het punt dat ik 's nachts happend naar adem wakker werd en uit het raam moest hangen om wat frisse lucht naar binnen te krijgen. Het voelde letterlijk of ik stikte. Heel beangstigend om dat nacht na nacht te ervaren. Dat duurde zo'n twee weken tot het langzaamaan wat beter werd.


Die twee weken ben ik doorgekomen door heel bewust met mijn ademhaling volgens de Buteyko methode bezig te zijn. Een rustige natuurlijke ademhaling zoals ik geleerd had bij de Mindful Walk die ik al een tijdje gaf.


Omdat ik nu zelf kon ervaren wat de Buteyko methode bij benauwdheidsklachten kon doen, wilde ik me hier verder in verdiepen. Daarom heb ik een Buteyko cursus gevolgd.


Na deze cursus merkte ik dat ik aanzienlijk minder last van stress had, rustiger ademde en veel meer energie had. Ook werd ik eindelijk weer uitgerust wakker. Dat smaakte naar meer...


Inmiddels ben ik opgeleid tot Buteyko therapeut en is het mijn missie zoveel mogelijk mensen te helpen een natuurlijke ademhaling te leren vanwege de vele gezondheidsvoordelen.

ademen

Uit de vicieuze cirkel met Buteyko

Zou jij...?


  • Je rustig en ontspannen willen voelen?
  • Energie hebben om leuke dingen te kunnen ondernemen??
  • Normaal en met een helder hoofd kunnen nadenken?
  • Je uitgerust voelen als je 's ochtends opstaat?
  • Minder of geen onverklaarbare klachten willen ervaren?
  • Meer uithoudingsvermogen willen hebben?


Dat kan met de Buteyko methode.


Het maakt daarvoor niet uit aan welke ademhalingsaandoening je lijdt. Chronisch, seizoensgebonden of zelfs gewoon een verkoudheid, de Buteyko-methode kan je helpen!

Over mij...

Ik heb altijd een enorme belangstelling gehad hoe het menselijk brein werkt en wat je met de juiste mindset kunt bereiken. Dat mindset belangrijk is om met de uitdagingen van het leven om te gaan en persoonlijk te kunnen groeien weet ik als geen ander. Sommige gebeurtenissen kunnen een grote impact op je leven hebben en je toekomstvisie behoorlijk in de war schoppen. Het heeft invloed op je zelfbeeld, de keuzes die je maakt en de vervolgstappen die je neemt. Ik geloof dat je met de juiste ademhaling, beweging, voeding en mindset weer in die energieflow kunt komen om op emotioneel, fysiek, mentaal maar ook spiritueel niveau weer in balans te komen met jezelf.  


Vanuit deze holistische benadering heb ik mij als NLP master coach, tranceformationeel hypnotherapeut, Buteyko therapeut voedings- en beweegcoach en zelfstandig trainer wandelsport gespecialiseerd in persoonlijke transformaties en energiemanagement. Met de kennis die ik heb opgedaan en de krachtigste aspecten uit de diverse opleidingen, masterclasses, cursussen die ik heb gevolgd en mijn persoonlijke ervaringen heb ik mijn coachingstrajecten ontwikkeld. Hiermee heb ik al vele mensen mogen coachen om hun persoonlijke doelen te bereiken. Dit kan onder andere door online trainingen, 1 op 1 coaching of live en online groepstrainingen. 

Test je ademhaling

Een natuurlijke ademhaling heeft een rustig en gelijkmatig tempo, even lang in als uit. Bij een goede ademhaling adem je ongeveer 5-6 liter per minuut in (je CP is dan ongeveer 40-45). Wanneer je meer inademt dan 8 liter per minuut adem je al behoorlijk zwaar (je CP zal dan ook beduidend lager zijn).


Idealiter adem je in 5,5 seconde in en in 5,5 seconde uit, zo adem je precies 5,5 keer per minuut. Je kunt zelf eenvoudig meten hoe vaak jijzelf ademt. Doe dit als je een normale rustige ademhaling hebt en niet net na het sporten. Zet een timer op één minuut en turf hoe vaak je ademt - in en uit samen is één ademhaling. Adem zoals je altijd adem en verander daar verder niets aan om een zo eerlijk mogelijke meting te krijgen. Het handigst is om daarbij rustig rechtop op een stoel te zitten.


Adem je meer dan tien keer per minuut? Vraag jezelf dan af waar dit door kan komen. Ben je gestresst, voel je je onrustig? Of zijn er andere zaken die spelen?


Vertraag je ademhaling en merk dat je rustiger wordt. Door het omlaag brengen van het tempo van je ademhaling zal ook je hartslag vertragen. Dit heeft ook weer effect op de rest van de processen in je lichaam. Lichaam en geest komen meer en meer in balans en kunnen op deze manier optimaal (samen)werken. Door rustig, minder diep en regelmatig te ademen, zorg je daarom niet alleen voor directe ontspanning, je werkt ook aan een betere fysieke en mentale gezondheid op langere termijn.

buteyko

Neem direct contact op voor een GRATIS ademhalingssessie 

of kies direct voor een van onderstaande cursussen

en neem de eerste stap naar een natuurlijke ademhaling en gezondere levenstijl

ademhaling

Gratis e-book

Download mijn gratis e-book 'Van stress naar balans door je ademhaling'. Met ademhalingsoefeningen volgens de Buteyko methode en een geleide meditatie .

Buteyko ademhalingssessie

Gratis ademhalingssessie

Plan gratis en vrijblijvend een 'Back In Control" ademhalingssessie. Krijg inzicht in de manier waarop je ademhaalt en ontdek hoe jij je ademhaling weer onder controle kunt krijgen.

werkboek om met stress om te gaan

Breek je vrij van stress

Vul dit werkboek in om je meer bewust te worden van je eigen persoonlijke reacties op stress. Ontdek wat het beste werkt om stress te leren beheersen.

Inclusief gratis bonussen

Cursussen voor een betere ademhaling, minder stress en meer energie

Online Mindful Walk cursus

Mindful Walk Online

De 4-weekse online Mindful Walk cursus heeft als doel jou op een leuke manier kennis te laten maken met ademhaling volgens de Buteyko- methode, mindfulness en wandelen. Met als resultaat... meer energie!

Online Mindful Run cursus

Mindful Run Online

De 4-weekse online Mindful Run cursus heeft als doel jou op een leuke manier kennis te laten maken met ademhaling volgens de Buteyko- methode, mindfulness en wandelen. Met als resultaat... meer energie!

logo MFW

Mindful Walk groepscursus

In groepsverband leren hoe je ‘Mindful’ kunt wandelen? Dan is de 5-weekse Mindful Walk cursus iets voor jou. Leuk en laagdrempelig naar je gevoel leren luisteren, minder stress, een betere ademhaling en meer energie!
Buteyko online training

Online Buteyko cursus

Leer zelf de Buteyko Methode in deze online training in je eigen tijd en op je eigen tempo. Leer hoe je een ontspannen, rustige en correcte ademhaling en daardoor een betere gezondheid krijgt.

cursus buteyko online

Buteyko onlive groepscursus

Leer de Buteyko Methode in deze 5-weekse onlive groepstraining met persoonlijke begeleiding. Leer hoe je een ontspannen, rustige en correcte ademhaling en daardoor een betere gezondheid krijgt.

cursus buteyko online

Buteyko individuele cursus

Leer de Buteyko Methode 1 op 1 in deze 5-weekse onlive training met persoonlijke begeleiding. Leer hoe je een ontspannen, rustige en correcte ademhaling en daardoor een betere gezondheid krijgt.

arrow_drop_up arrow_drop_down