Leer natuurlijk ademen | adem je gezond | RESET - methode
natuurlijk ademen

Natuurlijk ademen

Leer hoe jij met de RESET your BREATH methode je ademhaling kunt gebruiken om je fysieke, mentale en emotionele staat te veranderen om het beste uit jezelf te halen in elke situatie.

Loslaten

Het loslaten van beperkende overtuigingen, blokkades en patronen leer je door juist te ademen. Letterlijk en figuurlijk dichter bij jezelf komen. 

Verbinding
Herstel de balans tussen zuurstof en koolzuurgas in je lichaam door een natuurlijke ademhaling. Krijg meer verbinding, energie en focus. 
Ontspanning
Door een meer ontspannen en minder diepe ademhaling kun jij op elke moment je fysieke, mentale en emotionele staat veranderen.
Transformatie
Door bewust met je ademhaling aan de slag te gaan heb je een krachtige tool in handen voor persoonlijke transformaties.

Herken jij jezelf in het volgende?

    • Voel je je al langere tijd gestresst?
    • Voel je je regelmatig angstig of paniekerig?
    • Ervaar je pijnlijke steken of druk op je borst?
    • Heb je weinig energie?
    • Ben je snel buiten adem bij inspanning?
    • Heb je vaak het gevoel van watten in je hoofd?
    • Heb je een hoge en onregelmatige ademhaling?
    • Heb je regelmatig het gevoel geen of onvoldoende lucht te krijgen?
    • Moet je tijdens het praten regelmatig een hap lucht nemen?
    • Of zucht en gaap je vaak?


    Als je op een of meer van deze vragen JA kunt antwoorden (en er is geen andere medische verklaring voor), is er een grote kans dat je geen natuurlijke ademhaling hebt. Misschien ervaar je zelfs onverklaarbare klachten als hoofdpijn, vermoeidheid, duizeligheid en kortademigheid. Deze klachten kunnen door een verkeerde of ontregelde ademhaling (chronische hyperventilatie) veroorzaakt worden. Veel mensen hebben chronische hyperventilatie zonder dat ze dit zelf weten. Vaak wordt dit veroorzaakt door een stressreactie in je lichaam. Door middel van de reset-methode kun je deze klachten oplossen of verminderen. Bij de reset methode neem je je ademhaling eens goed onder de loep om deze te transformeren naar een natuurlijke en gezonde ademhaling.

Lees meer over ademhaling
Kijk gelijk bij de cursussen

Gratis diensten en producten

gratis coach gesprek

Gratis ademhalingssessie

Plan gratis en vrijblijvend een 'Back In Control" ademhalingssessie. Krijg inzicht in de manier waarop je ademhaalt en ontdek hoe jij je ademhaling weer onder controle kunt krijgen.

mp3 ademhalingsoefening

Gratis MP3

Neem een moment voor jezelf met deze MP3. Focus op je ademhaling en creëer een moment van rust en ademruimte voor jezelf. Wordt rustiger, kom in balans en voel je meer ontspannen.

ademhalingsoefeningen e-book

Gratis e-book

Download het gratis e-book 'Van stress naar balans door je ademhaling'. Met ademhalingsoefeningen volgens de Buteyko methode en een geleide meditatie .

Cursussen voor een betere ademhaling, minder stress en meer energie

Buteyko ademhalingssessie

RESET your BREATH 

Online cursus

Leer zelf de RESET-Methode in deze online training in je eigen tijd en op je eigen tempo. Leer hoe je een ontspannen, rustige en correcte ademhaling en daardoor een betere gezondheid krijgt.

Buteyko ademhalingssessie

RESET your BREATH 

onlive groepscursus

Leer de RESET-Methode in deze 5-weekse onlive groepstraining met persoonlijke begeleiding. Leer hoe je een ontspannen, rustige en correcte ademhaling en daardoor een betere gezondheid krijgt.

Buteyko ademhalingssessie

RESET your BREATH 

individuele (on)live cursus

Leer de RESET-Methode 1 op 1 in deze 5-weekse onlive training met persoonlijke begeleiding. Leer hoe je een ontspannen, rustige en correcte ademhaling en daardoor een betere gezondheid krijgt.

Concious breathing

Reset je ademhaling voor een betere gezondheid

Leer natuurlijk ademen voor meer rust en ontspanning in je leven


Meer over ademhaling...

Natuurlijk ademen... het lijkt als vanzelf te gaan. Je ademt elke dag meestal onbewust. En wat kan daar nou eigenlijk mis aan gaan zul je misschien denken.


  • Heb je er wel eens bij stil gestaan hoe belangrijk je ademhaling eigenlijk is?
  • Welke effecten een niet natuurlijke ademhaling op je lichaam en leven hebben?
  • Welke klachten, fysiek, mentaal en ook emotioneel, hierdoor kunnen ontstaan?


Ademen lijkt zo natuurlijk totdat je je bewust wordt hoe het je met ademhaling is gesteld en waar je een gezonde natuurlijke ademhaling eigenlijk voor nodig hebt.


Voor het verteren van je voedsel, het bewegen van je spieren of zelfs denken, is zuurstof (O2) nodig. Om deze processen plaats te kunnen laten vinden, haal je gemiddeld elke dag ongeveer 25.000 keer adem. Meestal zonder erover na te denken. Toch bijzonder als je weet dat ademhaling een van de meest belangrijkste en meest vitale functies is van het lichaam. 

 

De taak van je longen is om je lichaam van zuurstof te voorzien en om het gas dat daarbij vrijkomt, kooldioxide (Co2), kwijt te raken. Bloed met verse zuurstof wordt vanuit je longen naar de linkerkant van je hart vervoerd, dat bloed pompt door je slagaders om je lichaam heen. Bloed zonder zuurstof keert terug via de aderen, naar de rechterkant van je hart. Van daaruit wordt het opgepompt naar je longen, zodat je de kooldioxide uit kunt ademen en weer zuurstof in kunt ademen.


Om je lichaam goed te kunnen laten functioneren is het van belang dat de balans tussen zuurstof en kooldioxide, ook wel koolstofdioxide of  koolzuurgas, genoemd in orde is.

De beste investering in jezelf...

het aanleren van een natuurlijke ademhaling voor een vrijer leven

Test je ademhaling

Hoeveel adem jij per minuut?

Een natuurlijke ademhaling heeft een rustig en gelijkmatig tempo, even lang in als uit. Bij een goede ademhaling adem je ongeveer 5-6 liter per minuut in (je CP is dan ongeveer 40-45). Wanneer je meer inademt dan 8 liter per minuut adem je al behoorlijk zwaar (je CP zal dan ook beduidend lager zijn).


Idealiter adem je in 5,5 seconde in en in 5,5 seconde uit, zo adem je precies 5,5 keer per minuut. Je kunt zelf eenvoudig meten hoe vaak jijzelf ademt. Doe dit als je een normale rustige ademhaling hebt en niet net na het sporten. Zet een timer op één minuut en turf hoe vaak je ademt - in en uit samen is één ademhaling. Adem zoals je altijd adem en verander daar verder niets aan om een zo eerlijk mogelijke meting te krijgen. Het handigst is om daarbij rustig rechtop op een stoel te zitten.


Adem je meer dan tien keer per minuut? Vraag jezelf dan af waar dit door kan komen. Ben je gestresst, voel je je onrustig? Of zijn er andere zaken die spelen?


Vertraag je ademhaling en merk dat je rustiger wordt. Door het omlaag brengen van het tempo van je ademhaling zal ook je hartslag vertragen. Dit heeft ook weer effect op de rest van de processen in je lichaam. Lichaam en geest komen meer en meer in balans en kunnen op deze manier optimaal (samen)werken. Door rustig, minder diep en regelmatig te ademen, zorg je daarom niet alleen voor directe ontspanning, je werkt ook aan een betere fysieke en mentale gezondheid op langere termijn.

conscious breathing

Over mij...

Ik heb altijd een enorme belangstelling gehad hoe het menselijk brein werkt en wat je met de juiste mindset kunt bereiken. Dat mindset belangrijk is om met de uitdagingen van het leven om te gaan en persoonlijk te kunnen groeien weet ik als geen ander. Sommige gebeurtenissen kunnen een grote impact op je leven hebben en je toekomstvisie behoorlijk in de war schoppen. Het heeft invloed op je zelfbeeld, de keuzes die je maakt en de vervolgstappen die je neemt. Ik geloof dat je met de juiste ademhaling, beweging, voeding en mindset weer in die energieflow kunt komen om op emotioneel, fysiek, mentaal maar ook spiritueel niveau weer in balans te komen met jezelf.  


Vanuit deze holistische benadering heb ik mij als NLP master coach, tranceformationeel hypnotherapeut, Buteyko therapeut, adem- voedings- en beweegcoach en zelfstandig trainer wandelsport gespecialiseerd in persoonlijke transformaties en energiemanagement. Met de kennis die ik heb opgedaan en de krachtigste aspecten uit de diverse opleidingen, masterclasses, cursussen die ik heb gevolgd en mijn persoonlijke ervaringen heb ik mijn coachingstrajecten ontwikkeld. Hiermee heb ik al vele mensen mogen coachen om hun persoonlijke doelen te bereiken. Dit kan onder andere door online trainingen, 1 op 1 coaching of live en online groepstrainingen. 

Lekker diep ademen?

Veel mensen hebben de opvatting dat je door diep in te ademen lekker veel zuurstof binnenkrijgt en dat dat gezond is en de koolzuurgas er juist uit moet. Toch is het tegendeel waar!


Juist door minder diep in te ademen wordt het zuurstofgehalte in je lichaam verhoogt en heeft dit een positief effect op je spieren, cellen, weefsels en organen. 


Dat klinkt misschien gek. Veel mensen denken namelijk dat koolzuurgas een afvalproduct is dat bij een uitademing door het lichaam uitgescheiden wordt. Dat is immers wat je op school geleerd. Bij een inademing wordt de zuurstof opgenomen door het lichaam en gebruikt om te zetten in energie. Wanneer het lichaam energie verbruikt ontstaat vervolgens koolzuurgas.


Toch ligt dat wat genuanceerder. Het zuurstof wordt vervoerd door de blode bloedcellen die in je lichaam aanwezig zijn. De rode bloedcellen stromen door je hele lichaam. Rode bloedcellen zijn voor 1/3 gevuld met hemoglobine. Hemoglobine is een eiwit dat zuurstof en koolstofdioxide kan binden. Ook geeft het je bloed de rode kleur. 


De hemoglobine transporteert het zuurstof en het koolzuurgas door het lichaam. Onderweg geven de rode bloedcellen zuurstof af aan alle lichaamscellen. Om te weten waar de zuurstof aan de cellen afgegeven moet worden is koolzuurgas nodig. Koolzuurgas is de trigger om zuurstof vanuit de hemoglobine los te laten zodat de cellen van zuurstof kunnen worden voorzien.


In je bloed is altijd een bepaald percentage koolzuurgas aanwezig. Als er te weinig koolzuurgas in je bloed zit, kan dit onder andere leiden tot vernauwing van je bloedvaten en een minder goede doorbloeding. 

zuurstof paradox

Het belang van koolzuurgas...

Koolzuurgas zorgt er dus voor dat het zuurstof overal kan komen waar dat in je lichaam nodig is. Door een te snelle of te diepe ademhaling stoot je te veel koolzuurgas uit en wordt de zuurgraad van je bloed negatief beïnvloed. Dit wordt ook wel het Bohr-effect genoemd.


In je luchtwegen, wanden van bloedvaten en het spijsverteringskanaal zit glad spierweefsel. Glad spierweefsel verkrampt als er te weinig koolzuurgas in het bloed zit.


Hierdoor kunnen allerlei klachten als astma, allergieën, hyperventilatie, stress, slapeloosheid, koude handen en voeten, diarree of verstopping, vaak moeten plassen, ontstaan. Ook andere klachten als een verhoogde bloeddruk, hoofdpijn en migraine zijn gerelateerd aan een verkeerde manier van ademhalen. 


Met een natuurlijke ademhaling, waarbij je zuurstof en koolzuurgas weer in de juiste balans zijn kun je je klachten verminderen, voorkomen of zelfs stoppen.

glad spierweefsel

Neem nu contact op

en zet de eerste stap naar een natuurlijke ademhaling


Iedereen heeft wel eens stress

Stress kan door allerlei factoren veroorzaakt worden die je niet altijd in de hand hebt. Zo kunnen zich in je werk of financiële situatie wijzigingen voordoen. Ook problemen binnen je relatie, gezin, vriendenkring of traumatische gebeurtenissen kunnen voor stress zorgen.


Wanneer iemand zich angstig of gestresst voelt door bepaalde gebeurtenissen in het leven, gaat de ademhaling vaak sneller, korter en is oppervlakkig. Vaak zit hij hoog in de borst in plaats van in de buik.


Deze manier van ademhalen heet hyperventileren. Wanneer dit langere tijd aanhoudt spreek je van chronische hyperventilatie. Mensen die hier last van hebben, merken vaak dat hun hartslag sneller is. Ook op de bloeddruk en de hormonen die je aanmaakt (adrenaline, cortisol) heeft deze manier van ademen effect.


Mensen die al luchtwegklachten hebben of een longaandoening zoals astma, longemfyseem of COPD kunnen een verergering van de klachten ervaren omdat de klachten die ze al hebben door chronische hyperventilatie toe kunnen nemen.


Daarnaast kun je klachten als hoofdpijn, duizeligheid, slecht slapen, pijn op de borst, hartkloppingen, nek- en schouderklachten, paniekaanvallen krijgen. Dit kan zoveel energie kosten dat je uiteindelijk zo uitgeput raakt en in een burn-out kunt komen


Bewust worden van het ademhalingspatroon en dagelijkse ademhalingsoefeningen kunnen helpen de hyperventilatie te controleren. Als je dit niet doet zul je in een vicieuze cirkel blijven zitten waarbij je je ademhaling, stress en bijbehorende klachten in stand houdt.


       Met de reset-methode kun je deze vicieuze cirkel doorbreken      .

MindenFit

Chronische hyperventilatie

Misschien denk je bij het lezen van "chronische hyperventilatie" in eerste instantie daar heb ik geen last van. Toch zijn er meer mensen bij wie overmatig ademen een chronisch karakter heeft gekregen. Veel mensen ademen te diep, te veel en te snel. Stress en onrust zijn meestal de boosdoener en zorgen er ook voor dat dit patroon in stand blijft. Als je steeds op deze manier ademhaalt heb je last van chronische hyperventilatie.


Vaak heb je dit niet eens door totdat je je bewust wordt van je ademhaling. Let overdag maar eens op hoe je ademt. Adem je door je neus of mond? En heb je een buikademhaling of zit je ademhaling toch vrij hoog?

Direct naar de cursussen

Ik wil gelijk aan de slag met mijn ademhaling


Waarom de reset-methode?

Eind 2019 werd ik ziek. Heel ziek.


Het begon met wat verkoudheidsklachten en dat verergerde. Zo erg dat ik nauwelijks adem kon halen. De medicijnen (Doxycycline, Amoxicilline en Prednisolon) die ik kreeg hielpen niet. Het werd eigenlijk alleen maar erger. Tot op het punt dat ik 's nachts happend naar adem wakker werd en uit het raam moest hangen om wat frisse lucht naar binnen te krijgen. Het voelde letterlijk of ik stikte. Heel beangstigend om dat nacht na nacht te ervaren. Dat duurde zo'n twee weken tot het langzaamaan wat beter werd.


Die twee weken ben ik doorgekomen door heel bewust met mijn ademhaling volgens de Buteyko methode bezig te zijn. Een rustige natuurlijke ademhaling zoals ik geleerd had bij de Mindful Walk die ik al een tijdje gaf.


Omdat ik nu zelf kon ervaren wat een natuurlijke manier van ademhalen bij benauwdheidsklachten kon doen, wilde ik me hier verder in verdiepen. Daarom heb ik een Buteyko cursus gevolgd.


Na deze cursus merkte ik dat ik aanzienlijk minder last van stress had, rustiger ademde en veel meer energie had. Ook werd ik eindelijk weer uitgerust wakker. Dat smaakte naar meer...


Inmiddels heb ik mij helemaal verdiept in het ademhalen en heb ik diverse opleidingen en cursussen gedaan, boeken en onderzoeken gelezen en masterclasses gedaan.


Het is mijn missie zoveel mogelijk mensen te helpen een natuurlijke ademhaling aan te leren on daarmee tot een transformatie in hun leven te kunnen komen.

ademen

Uit de vicieuze cirkel

Zou jij...?


  • Je rustig en ontspannen willen voelen?
  • Energie hebben om leuke dingen te kunnen ondernemen??
  • Normaal en met een helder hoofd kunnen nadenken?
  • Je uitgerust voelen als je 's ochtends opstaat?
  • Minder of geen onverklaarbare klachten willen ervaren?
  • Meer uithoudingsvermogen willen hebben?


Dat kan met de reset-methode.


Het maakt daarvoor niet uit aan welke ademhalingsaandoening je lijdt. Chronisch, seizoensgebonden of zelfs gewoon een verkoudheid, de reset-methode kan je helpen!

Mindset

Wil jij meer energie, minder stress en weer rust in je hoofd?

Neem de regie over je leven in handen door jezelf een gezonde en natuurlijke ademhaling aan te leren.

Mijn werk als ademcoach

Tijdens de cursus of training gaan we aan de slag met jouw ademhaling. De basis van een natuurlijke ademhaling is om langzamer en via je neus te leren ademen. Door een stukje bewustwording en handige oefeningen zul je leren om deze manier van ademhalen steeds meer toe te passen in je dagelijkse leven omdat je de voordelen hiervan steeds meer zult gaan ervaren.


Je krijgt handige tips en oefeningen om mee te oefenen. Deze oefeningen kun je op momenten dat je ze nodig hebt inzetten om een rustige ademhaling te houden en zelf meer rust te ervaren.


We kijken samen welke oefeningen het best bij jouw specifieke situatie passen. Zo kun je gericht aan de slag met oefeningen die het best bij jouw situatie of klachten passen. 


Ook tijdens het wandelen of sporten is het van belang een natuurlijke ademhaling te hebben. Ook daarmee kunnen we aan de slag gaan zodat jij meer uithoudingsvermogen krijgt en het langer vol kunt houden ongeacht je doel.

 

Naast het normaliseren van de ademhaling kan het, afhankelijk van je situatie en wensen, zijn dat we aan de slag gaan met specifieke ademhalingstechnieken. Bijvoorbeeld met oefeningen om (onbewuste) blokkades en gedachtes te doorbreken, koude therapie om je een fysieke en mentale boost te geven of diepgaande heling voor meer energie, geluk, intuïtie door verschuiving in je bewustzijn. Dit al dan niet in combinatie met hypnose, meditatie of .  


Door dagelijks de ademhalingsoefeningen te doen zul je merken dat je ademhaling steeds meer verbetert en leer je letterlijk en figuurlijk weer beter en vrijer te ademen.

natuurlijk ademen

Neem direct contact op voor een GRATIS ademhalingssessie 

of kies direct voor een van de cursussen

en neem de eerste stap naar een natuurlijke ademhaling en gezondere levenstijl

arrow_drop_up arrow_drop_down